איה לחמי // מאי 12, 2014

מתחת למשרד שלנו פתחו חנות קונספט חדשה של החנות "לובלינסקי".

 למי שעדיין לא מכיר מדובר במוסד תל אביבי ותיק שקיים עוד מימי קום המדינה, אשר התחיל כעסק משפחתי קטנטן. תחילתו של המותג ברחוב קינג ג'ורג', שם פתח דב לובלינסקי את חנותו הראשונה, להשחזה ולממכר סכינים, ופעל בה 65 שנה.

 לפני כמה חודשים הוא סגר את החנות ובמקומה נפתחה חנות הקונספט ברחוב קרליבך. השינוי הדרמטי שעשה לובלינסקי וההתפתחות מעסק משפחתי קטנטן לחנות קונספט, הביאה אותי להתעמק בעסקים קטנים ולתהות על השאלה: מה מבדיל בין עסק קטן שנסגר לבין עסק קטן שמצליח בגדול?

 מידי יום אנחנו מלווים ומייעצים לבעלים ולמנהלים של עסקים קטנים. הכתבה הזאת יוחדה להם.

 למה הקטנים לא שורדים?

 אז ראשית כמה נתונים על עסקים קטנים בישראל. עסק קטן מוגדר ככזה המעסיק עד 50 עובדים ושמחזור מכירותיו קטן מ-25 מיליון ₪ בשנה. 50% מהעסקים בישראל נכנסים לקטגוריה הזו והם מעסיקים כ-35% מהעובדים במשק.

 לעומת זאת העסקים הגדולים בישראל מהווים פחות מ-1% מהעסקים אך מעסיקים 55% מהעובדים במשק.

 כמו כן, מסקר שערך משרד התמ"ת עולה שהפריון [לחץ לכתבה בנושא] של אותם עסקים קטנים נמוך בהשוואה למדינות ה־OECD. חמור מכך, כושר ההישרדות של העסקים הקטנים הוא הנמוך ביותר. מבין כל 10 בתי-עסק קטנים שנפתחים בישראל, רק 2-3 מצליחים לשרוד יותר משנתיים.

 כששואלים מומחים על האתגרים המרכזיים בשרידותו של עסק קטן הם יימנו סיבות רבות כמו קשיים בגיוס מקורות מימון, העדר נגישות לאשראי, מחסור בנגישות למידע, ביורוקרטיה, העדר רשת ביטחון ועוד. כל הסיבות האלה חשובות ומהותיות ביותר. בגלל החשיבות העצומה של זה, אנחנו כבר מכינות לכם למגאזין הבא כתבה שלמה שעוסקת בגיוס אשראי לעסקים קטנים ובינוניים מאת מומחה אשראי. אבל היום בחרתי להתמקד דווקא בגורמים שקשורים בכם, הבעלים והמנהלים של העסק הקטן, ובשלושת המכשולים שעלולים להכריע האם תיעלמו מהשוק או שתהפכו לעסק מוביל בתחומו.

 עסק קטן? תתחילו לחשוב בגדול

 המכשול הראשון הוא החזון, או יותר נכון, היעדר החזון.

 יכול להיות שאתם מוגדרים כעסק קטן, אבל זוהי הגדרה של גודל, לא של האיכות או הפוטנציאל של העסק. בעלי עסקים רבים מדי נכנעים להגדרה הזו וחושבים בקטן. פיתוח חזון עסקי גדול מצריך אמונה בסיכוי העסקי שיאפשר גיוס עובדים חדשים ופיתוח רעיונות חדשים. בניית החזון המדויק לעסק ועבודה לאורו, הוא גורם שמהווה מנוע צמיחה קריטי לעובדים ולמנהלים.

 העסק קטן – העובדים שחקני נשמה

 המכשול השני הוא העובדים. בעסק קטן כהגדרתו יש מעט מאוד עובדים, אשר לעיתים ממלאים כל אחד כמה תפקידים. כל עובד אחראי על נתח לקוחות גדול והמוטיבציה והפרודוקטיביות שלו משמעותיות ביותר. מכאן שכל אחד מהעובדים אחראי באופן ישיר להצלחת העסק.

 לעובד חדור מוטיבציה או ממורמר השפעה מכרעת על הצלחת העסק, שביעות רצון הלקוחות ואיכות המוצרים. תארו לכם עובד במפעל קטן שמאחר לעבודה באופן קבוע או עובדת שעונה ללקוחות באופן רשלני. בעסק גדול החלפת העובד תהיה מהירה יותר ועל אותה עובדת יהיו עוד 100 שייתנו שירות טוב יותר. לכן בעסק גדול העבודה מול העובדים חשובה ביותר. חיבור העובדים לליבת העסק והקפדה על גיוס עובדים שהם שחקני נשמה, משפר דרמטית את סיכויי העסק להצליח.

 קטן קטן אבל דורש ניהול מקצועי

 הגורם השלישי הוא הניהול. בעלי עסקים קטנים הם לרוב המנוע והנשמה של העסק. הם המשווקים, הפועלים והמנהלים. המודל הזה נכון לשלב התפתחותי מסוים אבל הופך להיות מזיק בשלבים אחרים. למה? כי לעיתים בעל העסק נהדר במקצועו אבל לא יודע לנהל עובדים או לנהל כספים או לשווק באינטרנט.

 זה קורה כי לעיתים חסרות לו מיומנויות ניהול מסוימות אבל בעיקר כי ניהול הוא תפקיד בפני עצמו, וכדי לממש את הפוטנציאל העסקי צריך משאבי ניהול זמינים, ידע וניסיון. פינוי זמן לניהול אפקטיבי יכול להיעשות באמצעות עבודה לאורו של החזון העסקי ובאמצעות העסקת עובדים מעולים שיכולים לבצע את המשימות הנוספות.

 במגזין הבא נעסוק בייחודיות של עסקים משפחתיים וגם ביתרונות שטמונים בעסק קטן.

 ובינתיים, אם אתם עסק קטן וזיהיתם שאתם סובלים מאחד מהקשיים שפורטו בכתבה, אל תהססו וצרו איתנו קשר לקביעת פגישת ייעוץ ארגוני

 בהצלחה

מחפשים השראה מקצועית בנרות?

אל תעבדו קשה, תנו לה להגיע אליכם ישירות למייל. הירשמו לניוזלטר שלנו:

הירשמו לניוזלטר שלנו: