טל סטרלינג // מאי 12, 2014

לאחרונה ישבתי לשיחה עם יזם של חברת הסטארט-אפ ושאלתי אותו מהו הדבר שהיה לו חשוב ביותר לייצר בחברה בתחילת דרכה? ללא היסוס הוא ענה "תרבות". לא כסף, לא לקוחות, תרבות.

מה זו התרבות הזו? לכל ארגון יש תרבות מסוימת. מדובר באופי של הארגון שמתגבש עם הזמן ובידיעה שבארגון הזה דברים מתנהלים ככה. התרבות יכולה לבוא לידי ביטוי בערכים של הארגון, בנהלים, בנורמות, באמונות ובמנהגים שבארגון. בחברת סטארט אפ מסוימת שאני מכירה, קיים למשל מנהג שבסיום כל ארוחת צהריים, העובדים משחקים במשחק זריקת חצים למטרה והמפסיד שוטף כלים, זוהי חלק מהתרבות במקום.

פעם, מנהלים ובעלי חברות פחות האמינו בחשיבות של יצירת תרבות ארגונית. זה נתפש כשולי ובלתי משמעותי בפעילות החברה. היום, יותר ויותר מנהלים יוזמים באופן אקטיבי פעולות להטעמת תרבות ארגונית מסוימת בארגון שלהם, מתוך אמונה שכך הם יוצרים את ה-DNA  של הארגון שלהם, ומתוך הבנה שכמו כל אורגניזם בטבע חברה עם DNA חזק, תשרוד ותשגשג יותר לאורך זמן.

אל תדפקו את התרבות

ראייה נוספת למודעות ההולכת וגדלה ליצירת התרבות הארגונית, קיבלה משנה תוקף במייל שפרסם לאחרונה מייסד חברת Airbnb, בריאן צ'סקי. מדובר בחברה בעלת אתר אינטרנט המציע דירות להשכרה ברחבי העולם. באתר למעלה מ500,000 דירות ב- 33,000 ערים ב- 192 ארצות. האתר כל כך מצליח שאנשים רבים שמתכננים טיול או חופשה בחו"ל מסתכלים רק בו כדי למצוא את מקום הלינה הבא שלהם. הפעילות באתר הצליחה בצורה כזאת, שהחברה גייסה כבר למעלה מ 120 מיליון דולר והרחיבה את פעילותה למקומות נוספים בעולם בקצב מסחרר.

צ'סקי בחר לשתף בעיתונות את המייל שכתב כבר ב- 2013 לכלל עובדי החברה. הוא קרא לו "אל תדפקו את התרבות" (או באנגלית: "Don’t fuck up the Culture"). הוא יכול היה לכתוב "אל תדפקו את השירות" או "אל תדפקו את הרווחים", אבל הוא בחר לדבר דווקא על תרבות.

"התרבות היא היסוד של החברה שלנו", הוא כתב, "יכול להיות שלא יזכרו אותנו הרבה אחרי שנחדל להתקיים, אבל אם במקרה נהיה בסביבה עוד 100 שנה מהיום, אני בטוח שכבר לא נהיה אתר אינטרנט להזמנת דירות. זה כבר יהיה משהו אחר לגמרי (שלא נדבר על זה שילדים כנראה בכלל לא ידעו מה זה אתר אינטרנט ויצרכו לשאול את הסבים והסבתות שלהם…). ואם אכן נצליח להתקיים עוד 100 שנה מהיום, אין לי ספק שהדבר שיחזיק אותנו, כמו רוב החברות ששרדו יותר מ 100 שנה, זו התרבות שלנו. תרבות חזקה היא הבסיס לכל התפתחות וחדשנות עתידית שנרצה ליישם".

צ'סקי כותב עוד שניתן לייצר תרבות חזקה כאשר הערכים של הארגון באים לידי ביטוי בפעולות שהארגון מבצע ובפעולות שעובדי הארגון מבצעים. במילים אחרות, כאשר העובדים חיים את הערכים של הארגון, התרבות מתקיימת בצורה חזקה ויציבה. למעשה, ככל שהתרבות חזקה יותר, יש פחות צורך בנהלים, בתקנות ובבירוקרטיה כי העובדים יודעים בעצמם מהו הדבר הנכון לעשות. ככל שהתרבות חזקה יותר, עובדים מרגישים יותר שייכות לארגון, ויכולים לעבוד בצורה אוטונומית, בלי שיגידו להם מה לעשות. כאשר יש תרבות חזקה, העובדים מאמינים בארגון, חשים מחויבים ופחות עוזבים אותו.

איך יוצרים תרבות ארגונית בחברה שלכם?

בסיס לכל תרבות הוא הערכים שעליו הוא מושתת. עליכם לגבש מהם ערכי הארגון. הערכים מבטאים את ההתנהגות ודפוסי הפעולה הרצויים בארגון, הם מבטאים מצפן בקבלת החלטות והם מסייעים במיצוב ומיתוג הארגון כלפי חוץ.

לאחר גיבוש הערכים, יש לתרגם אותם לפעולות שיהפכו לחלק בלתי נפרד מהתרבות הארגונית.

למשל, בארגון אותו אני מלווה, הערך המרכזי מתייחס לצוותיות ושיתוף פעולה. על כן, אחת לחודש יוצאים כל העובדים לבילוי משותף של גיבוש והווי. ניתן לייצר פעולות שקשורות לגיבוש והווי כמו בדוגמה הזו אך ניתן גם ניתן לייצר פעולות שקשורות לעבודה ואיך היא צריכה להתבצע, לאופן שבו מסרים עובדים בארגון, לדרך בה ההנהלה רואה את העובדים ונותנת פידבק על עבודתם ובעצם, לכל דבר…

והנקודה האחרונה ואולי החשובה ביותר היא להתמיד ולהיות עקביים. תרבות צריך לתחזק. כלומר, הפעולות צריכות להיות כאלו שמתקיימות לאורך זמן ובאופן קבוע. בלי זה, הדברים יתמוססו וייעלמו.

יש בחברה שלכם תרבות שאתם גאים בה? ספרו לנו עליה

רוצים להשריש ולחזק את התרבות בארגונכם? צרו איתנו קשר

 

מחפשים השראה מקצועית בנרות?

אל תעבדו קשה, תנו לה להגיע אליכם ישירות למייל. הירשמו לניוזלטר שלנו:

הירשמו לניוזלטר שלנו: