איה לחמי // נובמבר 20, 2016

בספטמבר האחרון ביליתי סוף שבוע בעיר שפנים רבות לה: ברלין. באחד מהימים ביקרתי ביריד אמנות במסגרת "Berlin Art Week" שמתקיים בעיר באופן מסורתי בשנים האחרונות. היריד הזה היה כל כך שונה מכל מה שהכרתי, שהתחלתי לחשוב מה עומד בבסיסו ומדוע הוא כל כך מדויק עבור התקופה שלנו. היריד הצליח לחבר בין הקהל לבין האמנים ולייצר איתם קשר ארוך טווח. יצירת קשר רגשי וארוך טווח עם קהל היעד שלנו, הינו הבסיס השיווקי האידיאלי עבור כל בעל מקצוע, ואני רוצה לספר לכם איך הם עשו את זה.

ראשית, האירוע האמנותי כולו נחגג כמו מסיבה. למרות שהתערוכה הספציפית בה אני ביקרתי התקיימה במוזיאון, המקום כולו התחפש למסיבה תוססת. האורחים יכלו לאכול ולשתות (גם אלכוהול) בחללי התצוגה, ובמעברים נתנו שירות דוכני מיצים ודוכני מזון לבחירה. בחוץ היו מקומות רבים לשבת, לאכול, לשתות ולשוחח עם חברים על היצירות, ובתוך החלל עמדו אנשים ש"שמרו" על היצירות אבל בעיקר נידבו הרבה מידע על האמן ויצירותיו.

מי שרצה יכל לקבל ברושורים עם שמות היצירות ופירוט עליהן. היה אפשר לצלם בתערוכה את היצירות ולהעלות לרשת ולרשות קהל המבקרים עמד גם Free WiFi לצורך כך. בילינו שם כמה שעות טובות, צילמנו, התרשמנו והעלנו לרשת. מי שאהב שיתף וכך הבשורה התרחבה לה מעבר למרחב הגיאוגרפי בה היינו. היה כייף, מעניין, יפה ומרגש ובעיקר כל כך מזמין.

Berlin Art Week התאימו את עצמם לסביבה המשתנה בה הם פועלים. הם הבינו שהשינוי הסביבתי טומן בחובו המון יתרונות. את החסרונות הם כבר מכירים. אז מה הם עשו? הם התייחסו לשינוי כאל ידיד. הם הזמינו את הצילום ואת האינטראקציה החברתית וכך הבשורה הופצה. ללא מילים הם צעקו: "שווקו אותנו בחינם לחברים שלכם שיבואו גם, שיכירו את האמנים, ושיקנו את היצירות". זה עבד להם.

רוצים שינוי

בשני העשורים האחרונים, העולם השתנה ללא הכר. מקצת השינויים הטכנולוגיים שהשפיעו עלינו: Google שמנגיש לנו את המידע, טלפונים ניידים חכמים נפוצים שמאפשרים לנו לנהל חיים ועסק במכשיר אחד (ישראל נמצאת במקום שני בעולם באחזקת פלאפונים אחרי סינגפור, 51% לעומת 54% בהתאמה). הדואר האלקטרוני והחיבור לפס רחב בעולם המתועש שמאפשרים נגישות גדולה לאינטרנט. אתרי רשתות חברתיות כמו פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, פינטרסט, סאנפצ'ט ועוד שמאפשרים לנו להפיץ מידע, דעות, לשתף ולשמור על קשרים. לכל אלה מתווספים גם אתרי מסחר אלקטרוני שהפכו להיות מאוד נפוצים כגון Amazon ו-Ebay והגדילו את טווח המסחר והשוואות המחירים לרמה גלובאלית.

השינויים הללו השפיעו עלינו במידה שהיה קשה לחזות. כמעט כל התעשיות המסורתיות החלו להיפגע כתוצאה מאותם שינויים טכנולוגיים מהירים: שמיעת שירים וצפייה בסרטים במחשב הביתי פגעו בתעשיית הקולנוע והמוסיקה, פרסום בתקציב דיפרנציאלי לקהל יעד מפולח ורלוונטי פגע בעולם הפרסום, צילום תמונות וסרטוני וידאו באמצעות טלפונים ניידים פגע בתעשיית המצלמות המקצועיות, קריאת תוכן וחדשות באתרי אינטרנט פגעה בעולם העיתונות, הזמנת דירות נופש דרך Airbnb פגעה בעולם המלונאות, נסיעות חברתיות דרך Uber פגעו בתחנות וסדרני המוניות, אירוח ביתי דרך Eatwith השפיע על ענף המסעדנות והלוואות באתרים חברתיים פגעו בעולם הבנקאות. קצרה היריעה עוד לתאר את כמות השינויים הדרמטיים שהעולם המסורתי חווה אבל יש עוד מאות דוגמאות שטרם מניתי שמתהוות להן ממש עכשיו ועומדות להשפיע על חיינו ועל תעשיות שונות.

בקיצור, העולם משתנה. אם תעשיות או ארגונים יעמדו במקומם ללא שינוי, סופם להיכחד. השינוי משול לרוח חזקה שתשבור רק את הענפים הנוקשים בעצים שאינם מצליחים להתגמש מעט. החברות שיצליחו להתגמש, יסתגלו ויפרחו. הבעיה העיקרית היא שרוב החברות מתייחסות לשינויים כאל אויב שבא לכלות אותם ולא כאל ידיד שכדאי להתחבר איתו, לכן חברות רבות מתגוננות מהשינוי ולא פועלות מתוך היתרונות שהוא מביא. איך לא נקלעים למלכודת הענפים הנוקשים? התחילו בשלושת הצעדים הבאים:

חשבו כמו נטפליקס

שאלו את עצמכם, מה הדבר הבא שעשוי לפגוע ברווחים שלכם? כעת שאלו את עצמכם כיצד אתם יכולים להשתמש בו על מנת להצליח? קודאק לא הסתגלו מספיק מהר לשינויים בעולם הצילום של המאה ה-21 ולא הבינו כמה הצילום הדיגיטלי מתקדם במהירות, דבר שגרם לבסוף לפשיטת רגל של החברה.

חברת NETFLIX לעומת זאת, החלה כספריית וידאו דיגיטאלית. מייסדיה הבינו שאנשים מעדיפים להוריד תוכן לצפייה ישירות בביתם דרך המחשב הביתי והחליטו "לפגוע" בתעשיית שכירת קלטות הוידאו, ממנה הם התפרנסו ולהתמקד בצפייה ישירה של תוכן. היום NETFLIX היא חברת התוכן הדיגיטאלי הגדולה בעולם, עם שווי שוק של 50 מיליארד דולר ועם כ-85 מיליון משתמשים ב 190 מדינות ברחבי העולם.


הפיצו את הבשורה

אחד היתרונות הבולטים של התקופה הוא שקל יותר להפיץ את הבשורה שאתם מקצועיים ומעולים. חישבו כיצד תוכלו להשתמש בלקוחות שלכם כמפיצים מרצונם החופשי וללא תחושה שהם עושים זאת עבורכם אלא עבורם. הסופר סת' גודין קורא לזה Permitted Marketing.

היו עם הפנים קדימה

העולם לא יחזור אחורה, כמה שלא נתמרמר על זה. לכן הכי חשוב הוא להתיידד עם העתיד, להבין את היתרונות שהוא מייצר לנו, ללמוד את המציאות החדשה ואז להשתמש בה לטובתנו. בהצלחה!

מעוניינים לייצר את השינוי בארגון שלכם? צרו איתנו קשר >>

מחפשים השראה מקצועית בנרות?

אל תעבדו קשה, תנו לה להגיע אליכם ישירות למייל. הירשמו לניוזלטר שלנו:

הירשמו לניוזלטר שלנו: