קטי אבני // ינואר 22, 2018

תרבות ארגונית חזקה ומאוחדת היא הבסיס להצלחת הפעילות העסקית של הארגון. היא תורמת לזהות ולערכי הארגון, מושכת אליה עובדים טובים ומוכשרים יותר ומצליחה לשמר אותם בצורה אפקטיבית. בנוסף, תרבות חזקה מוסיפה למיתוג המשפיע על נאמנותם של לקוחות הקצה.

בדו"ח של דלויט (Global Human Capital Trends 2016) 86% מהנשאלים ראו בתרבות הארגונית מקור חשוב להצלחה עסקית. עם זאת, רק 12% מהם אמרו שהם חושבים כי החברה שלהם הנהיגה את התרבות הנכונה, ו-28% בלבד הבינו את תרבות הארגון שלהם.

על מנת שנוכל להעריך היכן התרבות עומדת כיום, להדק ולדייק אותה באופן אפקטיבי, עלינו לשאול את השאלות הבאות:

1. כיצד מוגדרת התרבות בארגון שלנו? האם התרבות הארגונית שקופה וזמינה לכלל העובדים?
2. כיצד נמדדת התפישה הנוכחית של העובדים את התרבות הארגונית שלכם? האם בוצע סקר עובדים? האם יש לעובדים ידע על ערכי הארגון?
3. במידה והעובדים מבינים את התרבות הארגונית, האם יש להם דרך "לחיות" אותה באופן עקבי? באיזו תדירות ההנהלה מיישמת את התרבות שהוגדרה?

דגש על חווית העובד

השינוי הדרמטי שעבר על התרבות התאגידית בשנים האחרונות הוא מעבר ממיקוד בתרומה של כל עובד לארגון למיקוד בחוויה של העובד בתוך הארגון. מגמה זו נוטה להפוך את חווית העובדים להיבט חשוב ביותר בפיתוח העובד בתוך הארגון וכן, בגיוס ושימור העובדים.

Airbnb הוא דוגמא מצוינת לארגון אשר זנח את המודל העסקי המסורתי, ובמקומו שם דגש על חווית העובד, מעצים אותו בכל הרמות, ובכך יוצר השפעה עצומה על הצלחת החברה. אין זה מפתיע ש- Airbnb דורג במקום השישי במדד חוויית העובד, מתוך 252 ארגונים ברחבי העולם (את המקום הראשון, דרך אגב, תופס פייסבוק).

איך הם עושים את זה? Airbnb החליטו כי במקום משאבי אנוש ופיתוח ארגוני יוקם צוות המוקדש ליצירת חוויות עובדים, שבראשו עמד מארק לוי, ה- Chief human resources officer – המנהל הגלובלי של חווית העובד. כאשר נשאל לוי מהי המטרה של חווית עובד, ענה כי המשימה שלהם היא לייצר חוויית עבודה בלתי נשכחת, הכוללת את תהליך גיוס העובדים, פיתוח העובדים, סביבת העבודה ועוד.

לדוגמא, ניתנה לעובדים האפשרות לבחור את סביבת העבודה שלהם. במקום חלל עבודה פתוח שבו שולחן יעודי לכל עובד, העובדים יכולים כעת לשבת בכל מקום בו יחפצו בארגון. הדבר מאפשר לעובדים להחליט אם ברצונם לעבוד לבד או בסביבת אנשים. פעולה זו בלבד העלתה את מדד החיבור הארגוני של העובדים, ו-90% מהם העידו ש-Airbnb הוא מקום נהדר לעבוד בו.

via GIPHY

אבל… מה זו "חווית עובד" בכלל?
חווית עובד היא כלל התפיסות השונות של העובדים לגבי האינטראקציות שלהם עם הארגון שבו הם עובדים, כאשר מטרת הארגון היא לשים את העובד במרכז בתהליכים פשוטים וידידותיים.

בשוק עבודה תחרותי במיוחד בו הטכנולוגיות הדיגיטליות מתחדשות באופן תדיר והביקוש לעובדים בעלי מיומנויות גובר במהירות, חווית העובד הופכת להיות מימד חשוב בתחרות של הארגון על הון אנושי מעולה.

כך תוכלו ליצור חווית עובד מנצחת:

סדר עדיפויות: הכירו בכך שיצירת חווית עובד מובחנת, כמו למשל בניית מסלולי קריירה, סביבת עבודה מפתחת ותומכת בהכשרות, הטמעת תהליכי עבודה מודרניים, דאגה לרווחתו ועוד שלל דוגמאות, היא בעלת ערך ויכולה להיות בעלת השפעה אסטרטגית.

הגדירו מנהל בכיר או צוות שייקחו אחריות על הנושא: הקצאת מנהל בכיר עבור תחום חווית העובד תתרום לריכוז העיצוב הארגוני, פיתוח הקריירה, תכניות פיתוח מנהיגות, ניהול ביצועים, תגמול ועוד תחת צוות מתואם שאמון על הנושא. מעורבותם של מנהלים בכירים בצוותים היא קריטית, שכן, הניהול היומי והאמירה שלהם משפיעים על המיתוג הכולל.

אמצו חשיבה עיצובית: הקשיבו לעובדים ולמדו מה הם עושים ביומיום על מנת לגלות דרכים חדשות לפשט את העבודה ולשפר את הפרודוקטיביות, הביצועים ומעורבות העובדים. הכירו את אישיות העובדים והשתמשו בידע זה כדי לפתח את חווית העובד. לעובדים המעורבים בהיבטי הארגון יש יותר תחושת מחויבות ואחריות, ובכך הם סוללים את הדרך ללקוחות מאושרים.

חישבו על החוויות של ההון האנושי כולו: קחו בחשבון את כלל העובדים, המועמדים לעבודה, הפרילנסרים, ואפילו יוצאי הארגון. כך תוכלו להכיר את חווית העובד ברמה הוליסטית ותשפרו את הגיוס והשימור.

מדדו אותו: בצעו שיחות משוב מתמשכות על מנת להכיר בזמן אמת את החוויה של העובד בכל שלב שלו בארגון.

לסיכום, חווית העובד היא רחבה בהיקפה ובין היתר קשורה באופן ישיר לחוויית הלקוח. יצירת חוויה משולבת והוליסטית, מתחילה במיפוי כל נקודות המגע של העובד בארגון.
כאשר ארגון מעוניין למשוך אליו את העובדים הטובים ביותר, הוא חייב להתעלות מעל מתחריו באמצעות פיתוח תרבות ארגונית ממוקדת עובד. תרבות שמעודדת עובדים ומעניקה להם הזדמנויות לפיתוח היא win-win עבור העובדים והארגון כאחד.

 

רגע רגע לפני שאתם הולכים!

 

אנחנו מאוד מתרגשות לשתף אתכם שאחרי 9 מחזורים מצויינים של Your HR Meetup (מיטאפ המיועד למנהלות HR), אנחנו פותחות היום את המחזור הראשון של Do O.D. Meetup – מיטאפ מקצועי ואינטימי למנהלות ומנהלי פיתוח ארגוני,
והוא כולו ללא עלות! לכל הפרטים ולהרשמה לחצו כאן >>

מחפשים השראה מקצועית בנרות?

אל תעבדו קשה, תנו לה להגיע אליכם ישירות למייל. הירשמו לניוזלטר שלנו:

הירשמו לניוזלטר שלנו: