קטי אבני // אוקטובר 12, 2017

בשנת 2010 דייל אוויר בשם סטיבן סלייטר, פתח את אחת ממגלשות החירום במטוס, גלש החוצה והלך לביתו. לא לפני שהספיק "לברך" נמרצות את נוסעי המטוס במערכת הכריזה, ו"לפלח" פחית בירה שישבה בעגלת המזון. מה שקדם לסיטואציה הזו, היו חילופי דברים עם אחת מנוסעות המטוס, שלא הקדישה תשומת לב להוראות הבטיחות.

לאחר 20 שנים בענף התעופה, הגיעה סבלנותו של הדייל לרחוב ללא מוצא.

המקרה של סטיבן הכה הדים בכל רחבי ארה"ב ותוך יממה הוא הפך לגיבור עממי. הציבור האמריקאי ראה בו גיבור שעשה מה שמיליוני אמריקאים היו רוצים לעשות. מדוע סיטואציה טריוויאלית הובילה את סטיבן לפעול כך? ומה הסיבה שזכה לאהדה גורפת על עבירה פדרלית?

איזה לחץ!

תופעת הלחץ והשחיקה בעבודה מוכרת לכולנו, משפיעה על כל תחומי חיינו, ובשנים האחרונות התופעה הזו הולכת ומתרחבת. הלחץ נוצר בפערים וחוסר ההלימה שבין יכולות העובד ודרישות הסביבה. יש סיפור שמפליא לתאר את הנושא הזה:

בת הטבח התלוננה בשיחה עם אביה על הקושי בהתמודדות עם בעיות החיים. הטבח הוביל אותה למטבח והראה לה שלושה סירים בהם רתחו מים. בסיר הראשון הוא הניח גזר, בסיר השני ביצה, ולשלישי שפך גרגירי קפה.

לאחר זמן מה, שלף הטבח את הגזר מן הסיר ושם אותו בצלחת, דג את הביצה מן המים הרותחים והניח אותה בקערה, סינן את הקפה ומזג אותו בספל. הביט בבתו ושאל: "מה את רואה, יקירתי?"

בת הטבח בחנה את התוצרים: הגזר היה רך ומעוך, הביצה הייתה קשה והקפה הדיף ריח נפלא ומענג. אמר הטבח: "כך בני אדם שונים מתמודדים עם קושי זהה, המים הרותחים הם אותו מצב נתון עבור שלושת החומרים: הגזר הקשה שנכנס למים, התרכך וכעת ניתן לפורר אותו בקלות. הביצה, שנכנסה עדינה ונוזלית התקשתה כולה תחת קליפתה הדקה. פולי הקפה, לעומת זאת, הם ייחודיים. לאחר שהותם במים הרותחים, הם הפכו את המים עצמם למוצר משובח.

לאיזה מהם את דומה, בתי היקרה? כאשר בעיות מגיעות למפתן דלתך, כיצד את מגיבה?
נראית חזקה אך לבסוף קורסת? מציגה דימוי בעל אופי עדין אך מקשה את ליבך? או אולי תפקידך בחיים, כמו פולי הקפה, הוא להפוך כל קושי לתוצאה הטובה ביותר?"

 

גם אם העובדים שלכם, כמו הקפה, מסוגלים לייצר את התוצאות הטובות ביותר תחת לחץ, הם עדיין זקוקים ליד מכוונת ויציבה שתאפשר להם לממש את ייעודם בצורה האופטימלית ביותר. איך עושים את זה? קראו כאן >>

 

Know your audience

אנו נתונים למגוון גורמי לחץ בבית, בלימודים, בעבודה ובעיקר בשילובם יחד. במידה ומקורות הלחץ מצטברים ואינם מטופלים כראוי, התוצאה היא: עובדים שחוקים אשר אינם עומדים ביעדיהם, עושים טעויות, נעדרים מהעבודה וגורמים לנזקים.

העלות השנתית שנגרמת עקב לחץ בעבודה במשק העבודה האמריקאי היא למעלה מ- 300 מיליארד דולר, פי שניים מההערכה שניתנה לפני עשור. בנוסף, ההערכה היא כי אחוז העובדים המרגישים "לחוצים מאוד" במקום עבודתם הכפיל את עצמו בעשור האחרון ועומד היום על 64%. נראה כי רמות הלחץ והשלכותיו צפויים להתגבר בשנים הבאות. מכאן תפקידו של הארגון לסייע לעובדים להתמודד עם הלחצים בעבודה, על ידי איתור גורמי הלחץ ומתן הפתרונות הרלוונטיים.

על תבונה ורגישות

רבים מהסממנים ללחץ במקום העבודה מתבטאים בהתנהגות העובד. איך נוכל לשים לב לשינויים בהתנהגותו? נבחין בשינויים תכופים במצב הרוח, ירידה בתפקוד, חוסר יכולת לעבוד עם ממשקים שונים, אי עמידה ביעדים, מחלות תכופות, חוסר סבלנות, היעדרות מהעבודה ועוד.

בהתמודדות האישית ישנם צעדים שהעובדים יכולים ליישם בכדי להקל על הלחץ האישי, עם זאת, ישנן אסטרטגיות ארגוניות להתמודדות עם לחץ, שיסייעו להפחית את רמת הלחץ בארגון לחלק גדול מהעובדים. אז איך נוכל להוציא מחברי הצוות והקולגות שלנו את הקפה הטעים שמחכה כבר לרתוח?

שימו לב – האם יש שינויים בהתנהגות, ביחסים עם ממשקים אחרים ובביצועים בעבודה? הקשיבו לנושאי השיחה של העובדים – האם יש יותר תלונות או תירוצים מבעבר? האם יש יותר היעדרויות או קונפליקטים?

עבדו את הממצאים – זכרו כי לעתים הלחץ אינו קשור באופן ישיר למקום העבודה אך הוא עלול לזלוג לשם. חשבו מה הייתה תרומתכם למצב וכיצד ניתן לשנותה.

ערכו שיחה פתוחה – עם העובד באופן אישי ברגישות ובתבונה, או במידה וזה מרגיש לכם נכון, עם כל הקבוצה, באופן תדיר.

בנו תכנית פעולה  – שתסייע לניהול הלחץ ולהפחתתו.

ומה הלאה?

כולנו חווים לחץ במידה מסוימת במהלך חיינו. לא פעם אנו חוטאים בכך שאנו נותנים לו להשפיע על יחסינו עם הסביבה ועל ההתנהלות שלנו במקום העבודה. חשוב לאמץ את האסטרטגיות הארגוניות להתמודדות עם לחץ, על מנת לבנות את האמון הדרוש עם העובדים, להתמודד עימם בצורה אפקטיבית ולהשיג השפעה ארוכת טווח.

במידה ונפעל בחכמה וברגישות, נוכל להפסיק לראות בלחץ גורם מאיים ונדע כיצד לזהות את הסימנים המעידים על בואו זמן רב לפני שתהיה לו ההזדמנות להשפיע על העובדים המסורים שלנו.

ולגבי אותו דייל, הוא פשוט היה צריך לשבת לקפה עם המנהל שלו (:

 

מחפשים השראה מקצועית בנרות?

אל תעבדו קשה, תנו לה להגיע אליכם ישירות למייל. הירשמו לניוזלטר שלנו:

הירשמו לניוזלטר שלנו: