נטע גונן // דצמבר 10, 2013

במאמר הקודם הסברתי למה חברה שרוצה להצליח חייבת לתת יחס ושירות אדיבים למועמדים. חייבת? כן, חייבת. עם כל הכבוד לניסיון שלי, לא אני המצאתי את הגלגל, וחוקרים בעלי שם בתחום הפסיכולוגיה וההתנהגות הארגונית חקרו ואישרו את הנושא. בין היתר הם גילו כי:

·       מרואיינים שתפסו את תהליך המיון כחודרני/ פולשני, נטו להסיר את מועמדותם (במיוחד מועמדים מוכשרים שיש להם הצעות מכמה חברות) לעומת מועמדים שתפסו את התהליך כלא חודרני/ פולשני (Macan, Avedon, Paese, & Smith, 1994).

·       מרואיינים שחוו תהליך מיון לא הוגן, חשו כעס כלפי הארגון, הראו חוסר נכונות לקנות מוצרים של הארגון, סיפרו לחבריהם ויצרו אצלם תדמית שלילית, והראו חוסר נכונות לפנות בעתיד למשרות בארגון זה (Gilliland, 1994).

·       בקרב מועמדים שחוו תהליך מיון שנתפס בעיניהם כהוגן וצודק – מועמדים שנדחו חוו פחות רגשות שליליים כלפי הארגון, ומועמדים שקיבלו הצעת עבודה הראו סבירות גבוהה שיענו בחיוב (Singer, 1992, 1993).

שורה תחתונה: יחס לא ראוי פשוט יבריח מועמדים טובים והארגון יפסיד אותם. לא חבל? ברור שחבל.

השאלה היחידה שנותרה עכשיו היא איך עושים את זה. לפניכם שבעה צעדים פשוטים למתן שרות אדיב למועמדים:

1.     תנו יחס נעים: פשוטו כמשמעו. היו אדיבים בכל אינטאקציה שיש לכן עם המועמד- בראיון הטלפוני, בראיון פרונטלי או בדוא"ל.

2.     התייחסו אל המועמד בכבוד: נאה דורש נאה מקיים. כמו שאתם מצפים מהמועמד להגיע בזמן, להשתיק את הסלולרי ולא לטפל במיילים במהלך הראיון, נהגו כך גם אתם. מועמדים רבים בוחרים להסיר את מועמדותם כאשר אינם מקבלים יחס ראוי במלך הראיון.

3.     היו בקשר עם המועמדים לאורך התהליך: תהליך הקבלה עלול להתעכב משלל סיבות: עומס, מילואים, נסיעות לחו"ל, אורחים. הסיבות מוצדקות אבל למועמד אין מושג. לכן, עדכנו אותו. ספרו לו שהוא עדיין נמצא בתהליך איתכם, אך התהליך מתעכב. על הדרך תוכלו לברר איתו אם זה בכלל רלוונטי עבורו, אם הוא נמצא בתהליכים בחברות נוספות- וכך תוכלו להיות עם יד על הדופק.

4.     עמדו לצד המועמד: במידה שהמועמד מזומן לראיון או ליום הערכה שאינו מתקיים אצלכם התקשרו לאחל לו בהצלחה. אם השיחה מתארכת היות שהוא משתף אתכם בחששות – סימן שאתם עושים את עבודתכם כהלכה!

5.     התעניינו: שאלו איך הלך. מעבר להתעניינות הבסיסית, שהיא חשובה מאוד, המועמדים לעיתים מספרים מה הם הבינו על התפקיד ועל החברה, דבר שיכול להוות עבורכם פידבק חשוב להמשך המיונים.

6.     ברכו את המועמד שהתקבל: המועמד התקבל לעבודה? הידד! עשיתם גיוס מוצלח. ברכו אותו על הקבלה לתפקיד. התחלה של תפקיד חדש היא מרגשת אך גם קשה, איחולי הצלחה יכולים לעודד את המועמד בהתחלה החדשה שלו ולסייע לו להשתלבות חלקה יותר.

7.     השיבו לכולם: המועמד לא התקבל לעבודה? תמיד חזרו אליו עם תשובה. רוב רובם של המעסיקים והמראיינים לא חוזרים עם תשובה שלילית לאחר ראיון, גם כשהם מבטיחים לחזור. מתן תשובה שלילית גוזל זמן ואינו נעים, אך המועמדים מעריכים זאת, כיוון שהם לא נשארים בחוסר וודאות. יתרה מכך, ממצאי מחקר מראים כי עצם מתן הפידבק (וכמובן גם הצורה שבה הוא ניתן) משפיע לטובה על עמדות המועמדים כלפי הארגון (Anseel and Lievens, 2009).

חשוב לזכור!  כל עוד הדברים הללו נעשים מתוך כבוד בסיסי למועמד, הם גם יוצאים אותנטיים, לא מלאכותיים ולא מאולצים.

אז שיהיה גיוס נעים, לכל הצדדים.

 

 

 

מחפשים השראה מקצועית בנרות?

אל תעבדו קשה, תנו לה להגיע אליכם ישירות למייל. הירשמו לניוזלטר שלנו:

הירשמו לניוזלטר שלנו: