ענת קוסטיקה // ינואר 7, 2016

יותר ויותר ארגונים היום זונחים את מושב הקוביות המשרדי, את המחיצות בין השולחנות ואת המשרדים האינטימיים ומיישמים שיטת עבודה של מרחבים המאפשרים שיח חופשי והעלאת רעיונות בעבודת צוות.

ביניהם גם חברת Google שהגדילה לעשות ובחנה בשני העשורים האחרונים אילו תכונות צריכות להיות לעובד על מנת לעבוד בצורה הכי טובה בצוות, כך שהעובדים יובילו את הצוות להיות צוות מוביל, פרודקטיבי, יצירתי ויעיל.

למה זה כל כך חשוב להם? ובכן, מתברר שעבודת צוות יוצרת מחויבות ואחריות. כל החברות האלו צריכות ורוצות עובדים מחויבים שנשארים בארגון לאורך זמן, משקיעים את מיטב זמנם ומרצם לארגון וחוסכים בעלויות גיוס והכשרת עובדים. עובדים כאלה הופכים ארגון לכזה שדוהר קדימה ללא עצירות ובלת"מים.

השלם גדול מסך חלקיו

מהי עבודת צוות? צוות הוא קבוצה קטנה יחסית של אנשים, בעלי מיומנויות משלימות, החשים מחויבות למטרה משותפת ורואים עצמם teamwork1כאחראים במשותף להשגתה. יתרון עבודת צוות הוא בזה שהאפקט שלה עולה על סך כל התוצאות של כל יחיד בה, כלומר, נוצר צוות סנרגטי בו השלם גדול מסך חלקיו.

מתודת עבודה המיושמת היום יותר ויותר בארגונים היא עבודת צוות בקבוצות עבודה. העבודה יכולה להיות בצוותי עבודה קבועים שאינם משתנים ויכולה להיות בקבוצות עבודה פרויקטלים, בהם הצוות דינמי ומשתנה בהתאם לפרויקט כך שעובדים שייכים למספר צוותי עבודה במקביל. רוצים לקרוא איך זה בארגון שבו צוותי העבודה משתנים? כנסו לכאן

מתי אנחנו יודעים שצוות עובד בצורה טובה? ישנן חמש שאלות שצריכות להישאל כדי לדעת האם מדובר בצוות עבודה מעולה.

צוות חזק או צוות מפולג?

הראשונה, שאלת הביטחון הפסיכולוגי, עד כמה העובדים מרגישים מספיק בטוחים ליטול סיכונים ולהיות פגיעים זה מול זה? השניה עוסקת באמינות, עד כמה העובדים מרגישים שהם יכולים לסמוך על שאר הצוות לבצע עבודה באיכות גבוהה ולסיימה בזמן?

השלישית נוגעת במבנה ובהירות, האם התפקידים המטרות ותכנית העבודה ברורים ומחולקים נכון? הרביעית היא שאלת המשמעות, האם כל חברי הצוות מרגישים שהם עובדים על פרויקט שהם מייחסים לו חשיבות? ולבסוף, שאלת ההשפעה, האם חברי הצוות מאמינים שעבודתם חשובה ומובילה לשינוי?

אם הצוות עונה "כן" על חמש השאלות הוא צוות חזק בעל ביצועים גבוהים. אך גם אם לא עניתם על חלק מהתשובות "כן" מובהק זה לא אומר שזה אבוד. זאת ההזדמנות שלכם לשיפור ביצועים בצוות, דרך התמקדות באותה שאלה שעליה הצוות ענה בשלילה. כדי לעשות זאת יש צורך בהתערבות וחתירה להסכמה של כל חברי הצוות בעניין. קראו כאן איך זה נראה בצוות שבו זה עובד נכון.

שאלת השאלות היא כמובן איך מייצרים מצב שבו מראש אנחנו בונים צוותי עבודה חזקים, שעובדים בשיתוף פעולה ומצליחים לענות על כל אחת מהשאלות בחיוב ולהרגיש שייכים מחויבים ויצרניים בתוך עבודת הצוות. כדי לעשות זאת הקפידו לבנות את הצוות לפי השלבים הבאים:

שלב ראשון

עוד לפני שבחרתם את האנשים שלוקחים חלק בצוות החליטו מה מטרת העבודה של הצוות, חדדו אותה והגדירו אותה.

שלב שני

החליטו על מבנה הצוות כפי שהוא נגזר ממטרת העל, הגדירו לו תפקידים וסמכויות, צרו מערכת אפקטיבית לתקשורת ופתרון office2קונפליקטים, הסכימו על מנגנונים למדידה, בקרת ביצועים, מתן משוב והפקת לקחים. הקפידו לבנות הגדרות תפקידים ברורות כך שכל חבר צוות ידע מה חלקו.

שלב שלישי

צרו מטרות ביניים למטרה הגדולה. ודאו כי המשימות שנגזרות ממטרות הביניים ברורות לכל חברי הצוות ונמצאות תמיד לנגד עיניהם.

שלב רביעי

צרו פלטפורמה לשיתוף ידע תמידי בין חברי הצוות בקבוצה, הנהיגו דיונים משותפים וקבועים ועודדו ניהול עצמי. אפשרו לצוות לתפקד כשורה, כיחידים וכצוות גם בהיעדר מנהל מלמעלה. בנו אווירה המעודדת יצירתיות, חדשנות ויזמות.

שלב חמישי

צרו תרבות של פתיחות לביקורת בונה בתוך הצוות, ודאו שהביקורת אינה מתקיפה ושמרו על אווירה פתוחה המאפשרת השמעת ביקורת באופן שוטף. זכרו תמיד את חשיבותם של פרגון והערכה ואת תרומתם ליחסים טובים בין חברי הצוות.

כמובן שאנחנו פה לעזור לכם גם בזה, צרו איתנו קשר ובהצלחה!

מחפשים השראה מקצועית בנרות?

אל תעבדו קשה, תנו לה להגיע אליכם ישירות למייל. הירשמו לניוזלטר שלנו:

הירשמו לניוזלטר שלנו: