הילה רב // ינואר 5, 2015

לפני מספר שבועות ישבתי לשיחה עם מנכ"ל של חברת סטארט-אפ שסיפר לי על הקושי שלו לנהל את העובדים בחברה לאורך זמן.

המנכ"ל, כבן 30+ תיאר את העובדים כצעירים מאוד וככאלה "שהשנייה השתחררו מהצבא". הוא התלונן שהם "קופצים מדבר לדבר, משתעממים מהר מעבודתם, מרגישים מיצוי לאחר תקופה קצרה, מתכננים את התחנה הבאה שלהם בארגון מתחרה, מבקשים לעבוד מהבית, עושים מיליון דברים במקביל ותוך כדי העבודה, הווטס אפ והפייסבוק שלהם תמיד פתוחים והרשימה עוד ארוכה".

נשמע לכם מוכר? אם כך, בטח צמד המילים דור ה-Y נשמע לכם אפילו מוכר עוד יותר. הרבה נכתב ונאמר על דור ה-Y, אך פחות על הדור שמתדפק על דלתותינו ומתחיל למלא את הארגונים בהם אנחנו עובדים – דור ה-Z. אז לפני הכל קצת סדר.

שחקנים חדשים בתמונה

כאשר מתייחסים לדור הY- נהוג להתייחס לאלו שנולדו החל משנות ה-80 המוקדמות. דור הY- הם ילידיהם של דור ה-X אשר נולד כתוצאה מאפקט הבייבי בום שלאחר מלחמת העולם השנייה. עד לא מזמן דור ה-Y נחשב כפורץ דרך, מהפכני והנה, כמנהגו של עולם, גם דור ה-Y מתחיל להיחשב כמיושן וכזה שאבד עליו הקלח. השחקנים חדשים בתמונה הם דור ה-Z.

אם כך, מי אלו דור ה-Z? דור ה-Z הם ילדי אמצע שנות ה-90. המבוגרים שביניהם בני 19 ובדיוק עכשיו נמצאים בצבא ומקבלים את ההכשרה שחברות היי טק כל כך צריכות. הדור הזה עתיד להתדפק די בקרוב על דלתות כלל הארגונים שבהם אתם עובדים, ולכן- חשוב שנכיר אותם ונעשה את ההתאמות הארגוניות אליהם.

חשבו על בן 19 שאתם מכירים- נסו לחשוב מתי סביר להניח שהכיר לראשונה את המחשב? מתי השתמש באינטרנט לראשונה? האם אי פעם השתמש בדיסקים? ואני לא מדברת על קלטות וידיאו או קלטות מוסיקה.

זה דור שמדבר שפה אחרת לחלוטין, שפה אלקטרונית.

טיפוסים דיגיטאלים בעולם דיגיטאלי

שם נוסף לבני דור ה-Z הוא "ילידים דיגטאלים". השם לבדו מרמז מה הם המאפיינים האישיותיים והפסיכולוגים שלהם. בגדול, ניתן לומר שבני דור ה-Z הם מעין "הקצנה" של בני דור ה-Y. הם נולדו לתוך סביבה דיגטאלית ובאופן זה יוצרים את רוב הקשרים החברתיים שלהם.

יש להם רשת חברתית חזקה וענפה, רק שלרוב היא קיימת בעולם הווירטואלי ולא במציאות. הם תופסים את עולם העבודה כמעין משחק ואת המציאות כזמנית ורצופה בשינויים. הם זקוקים לריגושים רבים והדרך המיטבית ללמד אותם ובכלל לתקשר איתם היא דרך מדיות דיגיטאליות. אפשר לומר שהם מאוד בטוחים בעצמם ואפילו מעט נרקיסיסטיים ותרבות ה"סלפי" הפורחת היא דוגמה מצוינת לכך.

מדובר בדור העובדים של המחר שעומד לשנות את התרבות הארגונית של מקומות העבודה. לכן מנהלים יקרים, חשוב שתכירו את המאפיינים שלהם ואיך הם באים לידי ביטוי בעולם העבודה. ארגונים שלא יסתגלו לקבל את שינויים הללו עלולים להתקשות מאוד בשימור אותם העובדים, ניהולם וגיוסם לארגונים שלהם. אז כמו שאמר צ'רלס דרווין: "לא החזקים ביותר או האינטליגנטים ביותר הם ששורדים, אלא אלה המגיבים בדרך הטובה ביותר לשינוי".  להלן טיפים מעשיים לניהול בני דור ה-Z.

התאימו את מקום העבודה שלכם לצרכיהם

לבני דור ה- Z צרכים שונים בעולם העבודה מאשר היו מקובלים עד כה. הם זקוקים למרחב ולתחושה של חופש וגם הטכנולוגיה הופכת לקטנה, ניידת ופשוטה יותר. כתוצאה מכך, יש צורך להתאים גם את המרחב המשרדי (אם בחרתם בכלל להקים משרד). מרחבים של משרדים פתוחים, משרדים עם מקומות ישיבה משתנים או בכלל משרד סלוני, הם רלוונטיים יותר.

רוצו קדימה ואל תשתהו

הם מורגלים לעבודה בקצב מהיר, אוהבים את האתגר וצריכים מעט מאוד זמן בכדי להסתגל למצב ארגוני חדש, תכונה שמתאימה לארגוני הסטארט אפ שבהם קצב השינוי והגידול גבוהים.

מצד שני הם משתעממים מהר, מחפשים כל הזמן את האתגר והריגוש הבא, מתקשים להעמיק במשימה אחת וכל הזמן רצים קדימה. צרו להם מגוון של משימות, אל תשעממו אותם עם כיוון אחד, תנו להם מספר פרויקטים במקביל ותתפלאו לראות כיצד מצליחים לתמרן בין כולם.

תנו מקום לביטוי עצמי

ביטוי עצמי חשוב בכל מקום עבודה וכמעט לכל העובדים, אך ההבדל הוא שבני דור ה-Z כבר צעד אחד קדימה בנושא. הם לא יישארו בארגון שלא יאפשר להם לפתח את הרעיונות האישיים שלהם ולתת  ביטוי ל"אני" שלהם. יש המון דרכים לאפשר ביטוי עצמי במקום העבודה וחלק מחברות ההי טק כבר שם. כך לדוגמה ניתן לתת לעובדים אחוז זמן מסוים בעבודה בו הם עובדים על פרוייקטים אישיים ומקבלים את תמיכת החברה. תתפלאו לראות כמה רעיונות חדשים ומדהימים צומחים דווקא בזמנים הללו.

כך לדוגמה הומצא הסלוטייפ. כן כן, הסלוטייפ המוכר והאהוב. חברת 3m עשתה משהו שנתפס עד היום כחדשני ופורץ דרך וכבר בשנת 1948 אפשרה לעובדים שלה לעבוד על פרוייקטים אישים ב-15% מהזמן. מהדוגמה הזו ניתן להבין מה הערך הכלכלי שניתן להפיק ממתן מעט חופש בעבודה וביטוי עצמי.

הדברים שנאמרו פה הם ממש על קצה המזלג ונוגעים בצורה כללית בשיטות ניהול שונות לבני דור ה-Z. אם גם אתם מרגישים שהארגון שלכם זקוק לרענון ולהתאמות לעידן החדש צרו עימנו קשר.

מחפשים השראה מקצועית בנרות?

אל תעבדו קשה, תנו לה להגיע אליכם ישירות למייל. הירשמו לניוזלטר שלנו:

הירשמו לניוזלטר שלנו: